11. feb, 2017

72. - Har Åsa Waldau rett? (11.02.17)
















- Har Åsa Waldau rett?

I sin bok
«Vem kan man lita på? Kristi Brud?» skriver Åsa;
«Bruden skulle entil teorier vara den kollektiva, troande skaren av kristna från alla tider.
Och det är också allmänt vedertaget att kyrkan är bruden.
Jesus dog på korset och tog allas synd, så att människan skulle kunna komma fram till Gud.
Bruden skal då representera var och en som tror på Jesus som Guds uppståande son.
Men det finns en anledning att ompr
öva.

- Det finns egentligen ingenting i bibln som stöder teorin om en kollektiv brud.
Däremot står det om brö
llopsgäster till festen.
Jesus kallade sin lärjungar ”brudgummens vännar”!
Teorin är troligtvis en tanke som kommit till under vägen,
och hängt med utan att det prövast hur den stämmar med övriga teoriar?
»

- Det er en teologisk brannfakkel Åsa her kommer med.
Hun har uten tvil logiske poeng.
Er det urkirkens sexfiendtlighet som førte til at katolske prester
må henfalle til onani, i stedet for ekteskap? '
Og noen begår avskyelige overgrep mot korgutter!

Jesus var sann Gud og Menneske!
Han måtte avstå fra sex på jorden, fordi han ikke kunne gifte seg.

-
Åsa stiller spørsmålet som teologene ikke vil, eller tør svare på.
ER DET FORDI HUN SOM TØR STILLE DISSE SPØRSMÅLENE, HETER ÅSA WALDAU?

Åsa fortsetter;
Som vi ser är det de troende, som är de omnämnade bröllupsgästerna, enligt Bibeln.
Bruden menas något eller någon annan än den kollektiva stora mängd kristna
som finns och har funnits. Det är också så vi prekade i det ämne.
Det handlar om det komande, som vi inte vet hur det skal bli.
Det handlar om tro på vad Gud tänkt i en framtid.
Altså ingenting vi vare sig kan påverka eller göra någåt mer än venta och se.

Detta är egentligen det enda i vår lära och teologi som skiljer sig
från den läran som finns innom Pingströrelsen.

(Ref Wikipedia;
Pingströrelsen är en gemenskap av 463 frikyrkoförsamlinga
som tillsammans utgör den största svenska pentekostala församlingsrörelsen
och är ett av Sveriges större frikyrkosamfund.)

En av våra pastorer ville för flera år sedan diskutera detta,
och visa vad som ligger til grunn for våra teorier, med en av de ledande inom Pingst.
Han fick då til svar; ”Det är ju bara bibelord!”


- Dette er Åsas ord i hennes bok; ”Vem kan man lita på? Kristi Brud”

Hvorfor ville ikke pastorer kommunisere med Knutby Filadelfia og Åsa?
Mye ville vært anderledes i Knutby da..
Istedet bidro Pinsebevegelsen til ytterligere å isolere forsamlingen.

- Da er det vanskelig å klandre etterpå.
De hadde sjansen, men brukte den ikke.